Jannik's Website
Home

De dracht

De worp

De knul

Links

Copyright

Contact

Jannik's lievelings muziek


The Gummy Bear Song

The Hippo Jungle Song

The Eskimo Disco (Pingu)

Ik ben vandaag zo vrolijk (Alfred J. Kwak)

Mondoteck "Alive" (Teletubies)

Jakarta "One Desire"


Leuke Links


Kinderradio FM (lekkere kindermuziek)
www.kinderradio.fm

Europese site Attachement Parenting
www.attachmentparenting.eu

Nederlandse site Natuurlijk Ouderschap
www.natuurlijkouderschap.org

AskDrSears.com
www.askdrsears.com

Beginnings
www.beginnings.org


Opmerkelijke Video's

Gordon Neufeld filmpje
Dr. Neufeld on Discipline that Doesn't Divide

Marshall B. Rosenberg
Video in wich Marshall speaks about the Nonviolent Communication process


Bijzondere Teksten

The Discipline Book - DrSears
"She taught us that tiny babies don't manipulate, they communicate."

De Profeet - Kahlil Gibran
"En een vrouw, die een kindje aan haar boezem drukte, zei: spreekt tot ons over kinderen.
En hij zeide: Je kinderen zijn je kinderen niet. Zij zijn de zonen en dochters van 's levens hunkering naar zichzelf.
Zij komen door je, maar zijn niet van je en hoewel zij bij je zijn, behoren ze je niet toe.
Jij moogt hun geven van je liefde, maar niet van je gedachten want zij hebben hun eigen gedachten.
Jij moogt hun lichaam huisvesten, maar niet hun zielen want hun zielen toeven in het huis van morgen, dat je niet bezoeken kunt, zelfs niet in je dromen.
Je moogt proberen hun gelijke te worden, maar tracht hen niet aan je gelijk te maken, want het leven gaat niet terug, noch blijft het dralen bij gisteren.
Jullie bent de bogen, waarmee je kinderen als levende pijlen worden weggeschoten. De boogschutter ziet het doel op de weg van het oneindige en hij buigt je met zijn kracht, opdat de pijlen snel en ver zullen vliegen. Laat het gebogen worden door de hand van de boogschutter een vreugde voor je zijn:
want zoals hij de vliegende pijl liefheeft, zo mint hij ook de boog die standvastig is."



Uit de rede "Woede, Wraak & Leedvermaak; op zoek naar drijvende krachten achter de ontwikkeling van gedragsproblemen" uitgesproken bij de aanvaarding van het ambt van hoogleraar in de Experimentele Ontwikkelingspsychopathologie door Bram Orobio de Castro in 2007
"Ries, wie op zijn kleuterfiets met een kaart in de hand vooruit mag rijden op fietsvakantie, twee glimmende ouders achter zich aan met wie hij eindeloos mag bazelen over wat hij onderweg tegen komt krijgt genoeg 'lust for life' mee voor de rest van zijn leven."


Uit de rede "Over de grote invloed van vroege sociale ervaringen" uitgesproken bij de aanvaarding van het ambt van hoogleraar in de ontwikkelingspsychologie door Marianne Riksen-Walraven in 2002
Een vogeltje in mijn buik: De taal van Nena - Cornelis Verhoeven. 1976.p.9.
"Voor niemand ter wereld zou ik gras maaien, niet voor de buren, niet voor de goede naam en niet voor de esthetica, maar toen Zij ging lopen moest opeens het gras kort zijn, een tapijt voor haar voetjes."


AP-forum, Thu 3 Apr 2008
"Echt onafhankelijk worden kan pas nadat het kind in alle veiligheid afhankelijk heeft mogen zijn van de ouders."


AP-forum, Mon 14 Apr 2008
"Volgens mij zit er een natuurlijk verlangen in kinderen om uit te vliegen, van ons los te komen, ieder op zijn of haar eigen tijd, stap voor stap.
Dat verlangen naar de wereld, naar andere smaken, andere verbindingen, zorgt er volgens mij op een natuurlijke manier voor dat kinderen ook de borst zullen loslaten.



AP-forum, Sun 30 Mar 2008
"Je kan alleen maar handelen naar je beste theorie en je theorieŽn blijven testen,
want theorieŽn zijn per definitie voorlopig.
En met wetenschapsfilosoof Popper: je bent verplicht om naar die beste (huidige) theorie te handelen.
Theorie gebruik ik hier als een wat technische term, intuities en gebruiken vallen er ergens ook onder.

Wat betekent dat voor mij? Dat ik dingen doe waarvan ik later denk,
dat had anders gekund met m'n nieuwe inzichten.
Maar je kan de tijd niet terug draaien, dus je hoeft je ook niet schuldig te voelen.
Spijt, ok, maar niet schuldig. En zo modder ik gewoon door."



Uit 'Samen opgroeien' van Adele Faber en Elaine Mazlish
Over de impact die het kan hebben op een kind dat er een baby bij komt: Stel u voor dat uw echtgenoot zijn arm om u heen slaat en zegt: 'Liefje, ik hou zoveel van je en je bent zo geweldig dat ik besloten heb er nog zo'n vrouw bij te nemen.' "Uw reactie...."


RONDOM ONDERWIJS

De Larf, Midas Dekkers. 2002. p.152.
"Op school wordt de nieuwsgierigheid vermoord. Je krijgt er antwoord op vragen die je je nooit hebt gesteld en blijft met de echte vragen zitten tot het vlammetje flakkert en dooft. Op school beschouwen ze je als een vat dat moet worden volgestampt, niet als een spons die zich vanzelf volzuigt, zolang je de gaatjes maar niet met onzin verstopt. Het is bijna onmogelijk om een kind het leren te beletten, maar op school krijgen ze het voor elkaar."


Sieneke-Goorhuis-Brouwer, Hoogleraar orthopedagogiek/ spraakpathalie
"Wanneer leren we opnieuw vertrouwen op het spelend leren van jonge kinderen, kunnen we klauteren en klimmen weer zien als voorbereidend rekenen; voorlezen en zingen als voorbereiden lezen en plakken en knippen als voorbereidend schrijven."


Aristoteles
"Onderwijs is het ontsteken van een vuur, niet het volgieten van een vat"


Einstein
"Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreŽerd door een individu dat kon werken in vrijheid"


Luc Stevens, Hoogleraar orthopedagogiek
"Meer nog dan om vrijheid van keuze (liberty) gaat het voor de leerlingen om vrijheid van dwang (freedom)."


Uit een interview met Luc Stevens in JSW door Tjalling Brouwer en Johan Bosma
"Je ziet in de media dat er nogal wat reacties komen op bijvoorbeeld een schooltype als Iederwijs. Hebt u de artikelen in onder meer de Volkskrant gelezen? Daarin wordt tegengesproken dat de kinderen uit zichzelf zouden leren" 'Ja, die schrijvers zijn op een of andere manier geraakt. En ik begrijp die geprikkelde reacties niet helemaal. Wat is daar nu eigenlijk aan de hand? De kinderen worden hartstikke serieus genomen. Er wordt alleen geen onderwijsomgeving aangeboden in de klassieke vorm. Er is een aantrekkelijke omgeving, geen geprogrammeerde omgeving, maar een rijke omgeving waarin een volwassene aanwezig is, nou dat is toch een omgeving waarin je kunt leren? Alleen als je twee jaar geen zin hebt om lezen te leren, dan krijg je die tijd.' En dan enigszins fel reagerend: 'Nou, wat is er dan helemaal aan de hand?"